pappermedord

Doktor Glas - första intrycket

Publicerad 2014-05-13 11:30:00 i DOKTOR GLAS,

Efter att ca läst ca 40 sidor i romanen Doktor Glas, skriven av Hjalmar Söderberg 1905 känner jag mig kluven. Jag har inte riktigt fått något grepp om romanen, har inte riktigt hunnit skapa mig en egen uppfattning. Det jag vet är att det känns svindlande att läsa en bok skriven för mer än 100 år sedan med formuleringar som utan tvekan hade kunnat vara författade idag, år 2014. ”I drömmen sker ju ofta de besynnerligaste saker, och de förefalla fullkomligt naturliga och vanliga - i drömmen. Men då man vaknar och erinrar sig vad man har drömt, häpnar man och gapskrattar eller ryser.”, s. 41-42. Även om språket skiljer sig från de flesta författares romanspråk idag häpnas jag över att människor drömde på exakt samma sätt som vi gör idag, hur formuleringen kan vara så träffsäker fortfarande, mer än 100 år senare. Jag tänker att vissa saker kanske aldrig ändras. 

 

Innan jag började läsa romanen trodde jag att Doktor Glas var någon sorts kodnamn, kanske en organisation, och jag blev förvånad över att berättelsen handlade om en faktisk person vid namn Doktor Glas, som dessutom var en doktor och inget annat. Tanken hade inte ens slagit mig. Min felaktiga föraning kan ha grundat sig i den mystik som omslaget förmedlar, med en mustigt röd tapet och på framsidan en hög svart hatt. För mig visar omslaget på hemligheter och mystiska omständigheter, någon jag inte kopplar ihop med en simpel doktor. Det kan även ha spelat in att jag råkade få mig en glimt av förordet, även fast jag inte tänkt läsa det just eftersom det kan få en att bilda en uppfattning av boken innan en ens har börjat läsa. Iallafall så råkade jag se den första meningen av förordet innan jag snabbt bläddrade vidare; ”Få romaner har väckt sådan avsky som Hjalmar Söderbergs Doktor Glas.” Det här måste handla om en hemsk person, någon riktigt avskyvärd, absolut inte en läkare. 

 

Efter 40 sidor vet jag inte riktigt om jag tycker om Doktor Glas eller inte, han verkar komplex, kanske lite konstig. Men avskyvärd? Nej. Jag är därför mycket nyfiken på vad det är i denna roman som har väckt en sådan avsky. Hur ska handlingen fortskrida? Bara att läsa vidare. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela